01 April 2007

Påske på skinner

Har akkurat spist opp siste rest av boksen med kinamat jeg kjøpte med meg fra Århus og sitter nå rett over tysklandsgrensa et sted I et tog på vei til Hamburg. Der må jeg vente halvannen time på et tog til Berlin. Det første målet for denne påsken. Der skal jeg møte Guro og hennes søster Hanne, som kom i går. Men det er også en del andre jeg kjenner som gjør som meg og møter våren i Berlin. Nicole, en kanadisk jente fra skolen tok bussen tidlig i dag morges, og vi skal sammen opp igjen til Køben en gang midt i neste uke. Søsteren til en kompis fra Århus og hennes kjæreste, som også er en kompis fra Århus og roomie med den andre kompisen (!) kommer også til Berlin i dag.

Håper også å få møtt Andrea Gjestvang mens jeg er der, og også Finn, en musikerkompis fra Blindern som bor i Berlin med tysk kjæreste. Uansett skal vi få det bra. Har store planer om å se mye kunst og kultur. Fotoutstillinger først og fremst. Men må innrømme at researchen på Berlin har vært temmelig fraværende. Egentlig synes jeg det er ganske sjarmerende, å reise uten for mange forventninger, men det er klart at det er lett å føle seg litt lost. Håper for eksempel at det går greit å finne fram til hostellet i kveld. Er ikke i byen før kvart over elleve, og etter Italia-turen i høst, som endel har fått referat fra, er jeg litt stressa over å bli lost i byer jeg ikke kjenner. (kort fortalt klarte jeg å glemme pinkoden på telefonen der jeg hadde all kontaktinfo til Kaja som jeg skulle besøke - langversjonen av min første dag i Italia kan bestilles i trykt utgave på www.stressa.no)

Men jeg har jo aldri vært i Tyskland før! Det blir rart, som man sier på dansk (betyr hyggelig, trivelig). Har heller ikke møtt noen som ikke liker Berlin da, så jeg regner med at jeg kan finne meg til rette. Hadde også vært bra å fått tatt litt bilder. Har med kamera og mac i alle fall, så får vi se hva det blir til. Nicole og jeg tenker på om vi kanksje skal lage en reisereportasje til et kanadisk magasin, eller noe. Vi får se. Har forresten også med en lydopptager som jeg skal leke meg litt med. Arbeider meg soundslides på skolen om dagen. Veldig artig. Skal prøve å få lagt ut linker til de jeg lager på bloggen min etterhvert. Det er uasnett en veldig anderledes måte å arbeide med billeder på. Man trenger så utrolig mange, og for å lage små sekvenser som nermest minner om film, setter man sammen rekker med nesten helt like billeder. Uvant å ikke bare lete etter de aller beste billedene.

Får skrive litt mer når jeg har noe å fortelle fra Tyskland, da, og kanksje også litt fra København. Har vært s¨å heldige å få låne en leilighet der, så der blir noen bra feriedager. Skal bli bra å få vært der noen dager uten alt for tett program De andre gangene jeg har vært i Køben har det alltid vært travelt. Studieturen med journalisthøgskolen og nå sist fotojobbing i forbilndelse med opptøyene rundt Ungsomshuset.

Håper alle får en fin påske!

No comments: