27 March 2007

Sykling, bading og nabolaget Norge

Jeg har kjøpt meg sykkel! Endelig! Kan jo virkelig ikke bo i Danmark uten å suse rundt på to hjul. Noen må jo også bryte alle de smarte reglene som danskene har funnet opp for syklister. Vanskelig å venne seg til fra en som kommer fra et land med totalt anarki, hva sykling angår. Har for eksempel ikke fått meg lykter ennå, og for det kan man, om man blir stoppet av onkel p, få en bot på 700 danske kroner. Og de stopper deg om de ser deg på setet etter at det er blitt mørkt. Må få fiksa det!

Uansett har det åpnet seg en helt ny verden for meg. På vei til skolen for eksempel. I steden for å sitte og kope på bussen i 20 minutter, kan jeg nå plystre en munter melodi, mens jeg tråkker meg oppover bakkene i nabolaget Norge. Ruten min går nemlig rett igjennom et boligområde der alle gatene er oppkalt etter norske byer. Lillehammergade, Arendalsgade, Norges allé og Oslogate er alle veldig trivelige og gjør at jeg nesten får hjemlengsel.

Men faktum er, at selv om jeg savner alle dere der hjemme, så må jeg si at jeg ikke savner Oslo noe særlig. Kunne godt tenke meg å bli i Danmark lenger enn til juni... Vi får se. Skal i alle fall hjem og jobbe i sommer, og sommer-Oslo er jo spiselig i alle fall, selv om det ikke er sånne fine strender som det er her. Syklet ut på stranden i går, og badet. Det var kaldt, men sola varmet faktisk. Utrolig nok har jeg ingen bilder som bevis, selv om vi var fire fotojournalisstudenter som hoppet i det sammen. Det var vel det som var problemet egentlig, og når vi kom opp var vi for kalde til å tenke på det. Superdigg var det uansett, så det kommer nok til å bli gjentatt utover våren. Kanskje vi til og med kan klare å få tatt bilder av det...

No comments: